[Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

  • Food-en-retail
  • 19 jun 2015 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

In het 62ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Lennard ter Hall, oprichter van online delicatessenzaak annex slakkenkwekerij Slow Escargots. Van 19 tot en met 21 juni staat hij met de zaak op KunsthalKookt in Rotterdam. Ter Hall: 'Slow Escargots moet echt hét adres worden voor alles rondom escargots. Daarom willen we niet alleen het vlees verkopen, maar ook verschillende soorten servies aanbieden, kookboeken, bestek.' Inclusief uniek slakkenrecept!

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Slow Escargots?
Ik ben Lennard ter Hall. Plattelandsliefhebber. Enthousiast amateurkok. Een Bourgondiër pur sang. Al jaren ben ik gefascineerd door de slak en haar potentie als voedsel van de toekomst. Dit begon vele jaren geleden toen ik werd gegrepen door een documentaire van de BBC over het diertje. Sindsdien heb ik zo’n beetje alle boeken die er over de slak zijn geschreven, stukgelezen en heb ik flink geëxperimenteerd in de keuken. In 2012 heb ik ook daadwerkelijk mijn vaste baan en stadse leven vaarwel gezegd om een slakkenkwekerij te beginnen in Nieuwaal.

2. OK, verder over de S.E.- case, kunt u dit bijzondere delicatessenmerk verder uitleggen? Hoe wordt het merk in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen?
Ik geloof er heilig in dat escargots veel potentie hebben als voedsel van de toekomst. In Frankrijk zijn ze een gewilde lekkernij, ik hoop de escargots ook veel prominenter op de Nederlandse menukaarten te krijgen. Immers: escargots zijn een ware superfood. Het vlees is rijk aan proteïne, met minder dan één procent vet (zelfs in kipfilet zit meer vet!). Bovendien komt bij de kweek van slakken nauwelijks elektriciteit kijken. Supergezond eten dus, zonder carbon footprint. Recentelijk heb ik – als eerste slakkenkwekerij in Nederland – een professionele webshop gelanceerd, zodat consumenten op een hele simpele manier biologisch gekweekte slakken in huis kunnen halen. Ik lever inmiddels aan verschillende horeca in Nederland. Ook doe ik mee aan prominente evenementen waar gezond, biologisch eten centraal staat. Zoals KunsthalKookt in Rotterdam van 19 tot en met 21 juni. Ook ben ik regelmatig te vinden op de bekende Pure Markt in Amsterdam.

3. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Natuurlijk is Facebook belangrijk om bekendheid te krijgen en mensen aan je te binden. Maar ook kanalen als Twitter en Google Plus fungeren als een belangrijke medium om consumenten te bereiken. Deze kanalen stellen je in staat om direct potentiële klanten te bereiken, je verhaal te vertellen, mensen letterlijk een kijkje in de keuken te gunnen. Als consumenten zich persoonlijk betrokken voelen bij je organisatie, dan betaalt zich dat uiteindelijk ook uit. Ze zijn dan eerder geneigd om producten bij je af te nemen, omdat ze ten eerste weten hoe je werkt en ten tweede omdat ze het je ook gunnen.

4. Hebben jullie voor de promotie van Slow Escargots nog samengewerkt met (reclame)bureau(s)?
Nee.

5. Is de vers-foodmarkt in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of moeite geld in te verdienen?
Net zoals in alle sectoren geldt: als je een uniek product en een uniek verhaal hebt, dan weten mensen je te vinden. Slow Escargots heeft dit. Ik opereer in een echte nichemarkt, er zijn misschien tien andere kwekerijen in Nederland. Waarbij ik de jongste, maar wel de grootste ben. Daarnaast is er echter ook concurrentie uit het buitenland. De meeste supermarkten verkopen ingeblikte escargots die zo op het oog afkomstig zijn uit Frankrijk. Vaak zijn deze bulkslakken echter afkomstig uit lagelonenlanden. Deze escargots zijn tijdens transport ingevroren, omdat ze anders zouden bederven. Door deze ijzige transporten verliezen de weekdieren vorm, smaak en bite. Bovendien is het bij de ingeblikte ‘bulkslakken’ dikwijls onduidelijk waar de dieren vandaan komen en zelfs om welke soort het gaat. Onlangs werkte ik mee aan de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde die dit consumentenbedrog aan het licht bracht.
Met een consument die steeds kritischer en slimmer wordt, hebben de bulkproducenten – denk ik – hun langste tijd gehad. De liefhebber zal bij een kwekerij slakken willen kopen, waarbij glashelder is hoe ze gekweekt zijn, om welke soort gaat en dergelijke. Dat kan bij Slow Escargots. Bovendien: mijn slakken zijn echt veel en veel lekkerder.

6. Hoe distribueren jullie? Speciale verpakkingen of snelle / gekoelde levering?
Wij hebben verschillende producten: slakken in bouillon en levende slakken. En als enige kwekerij in Nederland verkopen we ook ontschaald, vers slakkenvlees. Dit vlees is zorgvuldig gevacumeerd en klaar voor verdere bereiding. Voordeel van dit product is dat het tijdrovende proces van slakken bereiden achter de rug is. Maar verder is het vlees nog vrij van toegevoegde smaken. Bij de levende slakken en de slakken in bouillon is er geen koeling nodig tijdens transport. Bij het ontschaalde vlees is dit wel nodig.

7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Ik ben vooral trots op het feit dat Slow Escargots een echt bedrijf aan het worden. Na een beginperiode die vooral in het teken van pionieren stond, blijkt de kwekerij nu echt levensvatbaar te zijn. Bovendien is alle aandacht die ik mag ontvangen van landelijke media iets waar ik heel trots op ben. Het bevestigt dat ik goed aan de weg aan het timmeren ben en dat ik een verhaal heb te vertellen wat de moeite waard is om te delen. Zo stond ik vorig jaar in het Jamie Oliver Magazine. Ook werkte ik dit voorjaar mee aan een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde. Nu op MarketingTribune.nl. En binnenkort sta ik in tal van magazines, zoals Foodies, Buitenleven en Entree, een vakblad voor de horeca.

8. Wat is je persoonlijke lievelingsrecept met slakken?
Het is lastig om een lievelingsrecept uit te kiezen, want je kunt alle kanten op met escargots. Je kunt ze verwerken in een heerlijke risotto of een pasta. Of zelfs op een pizza doen. Maar: omdat ik weet dat mensen het lastig vinden om ergens te beginnen, zal ik mijn ultieme recept voor slakken met kruidenboter uit de doeken doen.

De slakken van Slow Escargots hebben sowieso hun hele leven al verse kruiden gegeten. Hierdoor hebben ze een unieke, verfijnde smaak gekregen. Bovendien: ze zijn kakelvers. Dus: koop je slakken in de webshop van Slow Escargots. Voor dit recept heb je één potje met zo’n twaalf escargots nodig. Maak vervolgens een dag van tevoren alvast de boter met de escargotkruiden klaar. Hiervoor heb je nodig:

50 gram ongezouten roomboter
1 sjalotje
2 teentjes knoflook
4 takjes verse peterselie
citroensap
peper en zout




Maak van bovenstaande ingrediënten een heerlijke kruidenboter. Breng nog een beetje op smaak met peper en zout. En laat dit een nachtje staan. Dit zorgt ervoor dat de ingrediënten wat meer op elkaar inwerken en de escargotkruiden beter tot hun recht komen.

Verwarm de oven vervolgens voor op 200 °C of gasovenstand 4. Laat één potje escargots van Slow Escargots uitlekken. Maak de bijgeleverde slakkenhuisjes schoon in kokend water. En vul de huisjes vervolgens eerst met een beetje van de boterige escargotkruiden, stop vervolgens de slak in de schelp en top weer af met een royale laag kruidenboter.

De slakken mogen vervolgens met de opening naar boven voor vier of vijf minuten in de oven. Dit lukt het beste op een slakkenschaaltje. Als de boter begint te schuimen, is het gerecht klaar.

Sjalot, knoflook en peterselie zijn de meest traditionele escargotkruiden. Maar je kunt het gerecht ook een Aziatische draai geven. Met bijvoorbeeld gember, sojasaus en citroengras.

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Slow Escargots heeft veel ambities voor de toekomst. We willen bijvoorbeeld onze webshop flink uitbouwen. Slow Escargots moet echt hét adres worden voor alles rondom escargots. Daarom willen we niet alleen het vlees verkopen, maar ook verschillende soorten servies aanbieden, kookboeken, bestek. Er is nog het plan om op termijn eventueel zelf een kookboek uit te brengen, wellicht in combinatie met een chef-kok.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy


Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots



Productshots S.E. (meer info:  www.slowescargots.nl)
 





Archief [Ondernemer van de Week]:
 


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

61. [Ondernemer van de Week] Exota (volgt)

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater


59. [Ondernemer van de Week] Herbert en Yvonne Nijland van Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema







57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger


47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail














42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'







Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken